وزن فعلی خود را به کیلوگرم وارد کنید.
لطفا فعالیت مورد نظر برای اندازه گیری مقدار کالری را مشخص کنید.
نرخ متابویک فعالیت را در صورت تمایل وارد کنید.
مدت اجرای فعالیت را بر حسب دقیقه وارد کنید.

محاسبه ریست

محاسبه کالری مصرف شده

فهرست مطالب:

  • کالری چیست؟
  • چطور کالری مصرف شده با انجام یک فعالیت را محاسبه کنیم؟
  • هنگام دوچرخه سواری چند کالری مصرف می شود؟
  • نگاهی عمیق به شاخص MET
  • متابولیسم پایه چیست؟ یا بدون انجام هیچ کاری در طول روز، چند کالری مصرف می شود؟
  • با این تمرین ها کالری بیشتری بسوزانید
  • آیا رابطه جنسی هم کالری مصرف می کند؟

به ابزار محاسبه کالری مصرف شده سایت آریاکیت خوش آمدید. این محاسبه‌گر به شما کمک می‌کند مقداری کالری مصرف شده هنگام انجام یک فعالیت خاص را محاسبه کنید. این ابزار بر اساس نوع فعالیت و مدت زمان اجرای آن، کالری سوزانده شده را مشخص می‌نماید. همچنین می توانید مقدار کاهش وزن تقریبی خود را نیز مشاهده کنید. در ادامه درباره کالری و محاسبه آن، فواید ورزش کردن و روش‌های جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی می‌کنیم.

کالری چیست؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم، کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است. در گذشته از این واحد بیشتر برای اندازه‌گیری انرژی استفاده می‌شد، اما امروزه از این واحد اندازه‌گیری بیشتر برای مباحث مربوط به تغذیه و انرژی مواد غذایی استفاده می‌شود. هر کالری مقدار انرژی لازم برای افزایش دمای 1 گرم آب به اندازه 1 درجه سانتی‌گراد است. به عبارت دیگر هر 1 کالری برابر است با 4.18 ژول انرژی.

در مباحث مربوط به تغذیه بیشتر از کیلوکالری (kcal) استفاده می‌شود. هر 1 کیلوکالری برابر است با 1000 کالری. با این توضیحات می توان نتیجه گرفت که هر 1 کیلوکالری برابر است با 4.18 کیلوژول. در ادامه هر جا که از کالری استفاده کردیم منظورمان کیلوکالری است.

هر جا صحبت از کالری می شود، ناخودآگاه به مواد غذایی، رژیم غذایی، کاهش وزن و حتی مشکلات مربوط به سلامتی فکر می کنیم. دلیل آن هم این است که چربی بدن با کالری وابسته هستند. چربی بدن در واقع شکل ذخیره شده انرژی در بدن ماست. به عبارت دیگر، بافت چربی بدن، کالری مصرف شده‌ی اضافی است که در بدن مصرف نشده است. جالب است بدانید بر خلاف باور عموم، چربی بدن یک دشمن سرسخت برای ما نیست، بلکه وجود آن در بدن ضروری می‌باشد.

یک روش آسان برای اندازه‌گیری کالری ناشی از مصرف چربی وجود دارد که بر اساس چگالی انرژی چربی بدن محاسبه می‌شود. هر کیلوگرم چربی ذخیره شده در بدن، 7700 کیلوکالری انرژی دارد. با دانستن این مقدار می توان کاهش وزن ناشی از کالری سوزانده شده یک فعالیت را به صورت تقریبی محاسبه نمود. توجه داشته باشید که مقدار کاهش وزن محاسبه شده در این ابزار کاملا تقریبی است، چرا که مقدار انرژی ورودی و خروجی یک فاکتور مهم برای محاسبه این کاهش وزن می باشد که در این ابزار لحاظ نشده است.

چطور کالری مصرف شده با انجام یک فعالیت را محاسبه کنیم؟

از آنجا که کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است، هر بار که در بدن انرژی مصرف شود در واقع کالری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مورد حتی در مواردی که ما به ظاهر کار خاصی انجام می دهیم هم صادق است، چون که خوشبختانه بدن ما برای انجام فعالیت های خود انرژی مصرف کرده و کالری می‌سوزاند. این انرژی صرف کارهایی مانند پمپاژ خون، هضم غذا و حتی فکر کردن (مغز بیش از 20 درصد کالری مصرف شده روزانه را به خود اختصاص می دهد) می شود. با این حال وقتی درباره مصرف کاری صحبت می کنیم، بیشتر منظورمان سوزاندن کالری هنگام ورزش کردن و یا انجام فعالیت های فیزیکی است.

همان طور که احتمالا متوجه شده‌اید، هر حرکت ورزشی یا فعالیت فیزیکی مقدار متفاوتی انرژی احتیاج دارد. کالری سوزانده شده هنگام قدم زدن کمتر از دویدن و یا دوچرخه‌سواری است. مقدار انرژی مصرفی هر فعالیت معمولا با ثابت MET یا «شاخص سوخت و ساز کار» شناسایی می شود. این شاخص بیان می کند که چه مقدار کالری به ازای یک ساعت فعالیت خاص و یک کیلوگرم وزن بدن مصرف می شود.

هر چه مقدار انرژی لازم برای انجام فعالیت بیشتر باشد، مقدار MET آن بالاتر است. می توانید این مقادیر را برای فعالیت‌های مختلف در محاسبه‌گر مشاهده کنید. به عنوان مثال، مقدار MET  برای خوابیدن 1 است، در حالی که MET هنگام دویدن با سرعت متوسط 7.5 است.

اما یک MET دقیقا به چه معناست؟ می توان گفت که MET برابر است با نسبت انرژی مصرف شده در واحد زمان برای یک فعالیت خاص به مقدار مرجع 3.5 ml O₂/(kg·min) می باشد. اگر چه مقدار MET به ما امکان مقایسه فعالیت‌ها را می‌دهد اما به خودی خود انرژی را اندازه‌گیری نمی‌کند. پس برای پاسخ به سوال یک فعالیت چقدر کالری مصرف می‌کند؟ باید یک فرمول جدید ایجاد کنیم. برای این‌کار باید از فرمول زیر کمک بگیریم:

calories = T * MET * 3.5 * W / (200 * 60)

که در آن T زمان انجام فعالیت به ساعت بوده و W وزن شما به کیلوگرم است.

محاسبه‌گر ما از فرمول بالا برای اندازه‌گیری کالری مصرف شده هنگام اجرای یک فعالیت خاص استفاده می کند. اگر می خواهید به صورت دستی کالری سوزانده شده را محاسبه کنید، از فرمول ساده شده زیر استفاده نمایید:

calories = MET * T * W

معادله ساده شده بر اساس فرمول تقریبی 1 MET = 1 kcal / (kg * h) نوشته شده است. این مقدار به صورت تقریبی بوده و کاملا صحیح نیست چرا که فرمول اصلی 1 kcal/(kg * h) = 1.05 MET می‌باشد که برای راحت‌تر شدن محاسبات ساده شده است. به هر حال 5 درصد تفاوت در مقدار به دست آمده بهای ناچیزی برای ساده‌تر شدن محاسبات دستی شماست!

محاسبه‌گرهای مرتبط

محاسبه ضربان قلب هدف

ابزار محاسبه ضربان قلب هدف، به شما کمک می کند تا ضربان قلب پیشنهادی برای رسیدن به هدف مورد نظر خود (چربی سوزی، استقامت و ...) را محاسبه کنید.
بیشتر بخوانید

محاسبه ضربان قلب

ابزار محاسبه ضربان قلب به شما کمک می کند تا ضربان قلب مورد نظر بر اساس سن و تعداد تپش در حالت استراحت هنگام اجرای یک تمرین با شدت مشخص را پیدا کنید.
بیشتر بخوانید
فهرست